Anden klasse på off road skole

Tilbage på 'skolebænken', d.v.s. jeg sad på min XT 600, noget af tiden. Resten af dagen stod jeg op.

Selv om det langt fra er et kønt syn, særlig behageligt eller meningen med at være på tur, så er det jo det der sker, når man bevæger sig udenfor sin konfortzone. Det jeg skriver om er, at vælte. At tabe sin motorcykel. At rode rundt i botanikken. Eller endnu værrer, at sprælle i mudder eller dykke i et vandløb.

Men det er det der sker, når evnerne ikke rækker til at styre, manøvrere eller håndtere sin motorcykel i de situationer man uvilkårligt kommer ud for, når man bevæger sig væk fra asfaltjunglens hårde belægning.

Kører man over den skarpe kant, hvor asfalten stopper, for at køre derude hvor underlaget er alt andet end fast, ja så gælder andre regler og der fordres andre færdigheder. Disse regler og færdigheder kan man lære på mange måder. Siden jeg for alvor startede med at tage livtag med off road kørsel, har jeg lært meget, men der er stadig rigtig lang vej, inden jeg kan håndtere min motorcykel således at jeg ikke fra tid til anden, kommer ud for at måtte "lære på den hårde måde", hvilket betyder at jeg opdager jeg ikke kunne klare den udfordring jeg netop havde kastet mig ud i.

Der er rigtig meget at lære og forholde sig til. Ret beset er der dog kun tre ting der gælder om: Ballance, ballance og ballance. Uanset om du skal krydse en bæk, kører over en træstamme eller følge et singel spor, skal du kunne ballancere din cykel. Jo hurtigere du kører, jo nemmer er det at holde ballancen. Når hastigheden øges, hjælper centrifugalkraften i motorcyklens hjul med at holde cyklen oprejst. Men når du kører langsomt, hvilket ofte er tilfældet når du kører udenfor asfalten, ja så skal du ballancere motorcyklen med din egen vægt.

Lad mig starte et andet sted. En tidlig lørdag morgen kom Thorkild og hentede mig og min Yamaha XT600. Knalleten blev læsset på traileren, og vi satte os ind i den varme Ford-bil. Thorkild løsnede håndbremsen, og vi var på vej. Målet var Fyn, Odense, hvor vi skulle besøge Stefan. Eller nej, vi skulle ikke besøge Stefan. Vi skulle deltage i Stefans off road skole. Stefan driver MCsafari.dk. Et rejsebureau som arrangerer ture på flere kontinenter. Bl.a. Afrika, hvor Stefan er vokset op. Og desuden laver han off road kurser, på en mark i en større skov i nærheden af Odense.

Et hold på Stefans kurser består af 6 personer. Og vi var 6 på holdet denne dag i efteråret, hvor Thorkild og jeg havde meldt os til kurset.
   På gårdspladsen foran en lille garage, havde Stefan stillet motorcykler op til de kursister, som ikke selv havde motorcykel med. Man kan nemlig leje en cykel til kurset hvis man ikke selv har én med. Måske en go ide for de som er lidt ømme overfor hvad den kære, dyre (?) knallert kan / vil blive udsat for i den rå natur.

Straks alle var ankommet, bød Stefan pænt velkommen. Han forklarede dagens program, og fortsatte med at introducere de første grundtrin i off road kørsel, og fortsatte med at fortælle lidt om hvad vi ville blive præsenteret for i løbet af dagen.

Med forståelse for at det ikke var small talk og postevand vi var kommet for, gjorde Stefan introduktionen kort, hvorefter vi fik besked på at tage tøj, hjelm og andet udstyr på, motorcykler blev fordelt til de som skulle køre på MCsafaris cykler, og så gik det ellers afsted mod øvelsesområdet, som lå ca. 10 min. fra hvor Stefan bor ved Odense.

Jubiii, nu var vi igang. Medens Stefan tog sit gear på, kørte vi kursister ud på en grøn eng, hvor vi som en start på dagens øvelser, kunne indlede dagen med at køre slalom mellem koklatter. Engen, hvor vi i løbet af dagen kulle blive bedre til at køre off road, anvendes til daglig til afgræsning af køer!

Snart kom Stefan drønende på sin lille Honda og så var vi igang. Stående i fodhvilerne, introducerede Stefan os til dagens første øvelse. Spændingen steg. Alle lyttelapper var slået ud.

Alle motorcyklister ved, at man altid kører der hvor man kigger. Stefan udvidede med, at støvlernes snuder skal pege i samme retning som du kigger og ønsker at køre. Jow jow, dette var anden klasse på off road skolen, nu havde jeg allerede lært noget.

Bevæg dig på motorcyklen. Når du kigger mod venstre, skal din støvletå også pege mod venstre. Samtidig skal du skubbe din bagdel ud mod højre. Dermed får du ballanceret din cykel, og kører lige så fint mod venstre. Omvendt hvis du skal til højre. Der er intet hekseri i det. Sådan er teknikken, og den der kan bruge teknikken, kommer derhen hvor han/hun ønsker at køre.

Efter introduktion, skulle vi alle forsøge at bruge den detalje. Altså op og stå. Kør 8-tal med anvendelse af teknikken, at støvlens tå skal pege i den retning man skal rundt.

Stefan overlod ikke meget til tilfældigheder eller til fantasien. Han fulgte op med personlige kommentarer, gode råd og fif til hver enkelt kursist, således at alle i løbet af øvelsen fik styr på teknikken.

Selv om det var en alvorlig sag, var der også tid til udglattende latter eller høje jubleråd. Vælg selv!

Øvelsen blev sluttet af med kørsel i cirkel omkring Stefan. Vi skulle kigge Stefan i øjnene, medens vi cirklede rundt, først den ene vej, så den anden. Selvfølgelig viste læreren hvordan øvelsen skulle køres, iden vi kursister blev sluppet løs på det grønne græs.

Til trods for jeg ikke ejer et termometer, blev jeg, og de fem andre kursister, i løbet af meget kort tid, ganske klar over det var varmt, denne fine efterårs lørdag. Vi svedte, og også til sådanne situationer, havde Stefan gode råd. Han stoppede øvelserne, og samlede os ved et lille skur, hvor der var vand og andet drikkeligt, samt energibarer. Altsammen med i kurset pris. Vi skulle bare tage fra.
   Stefan gjorde tydeligt opmærksom på, at det var meget vigtigt at huske at drikke, samtidig med han forklarede at man, når man kører hvor der er varmt, for eks i Afrika, skal 'byde varmen' velkommen. Man skal tænkte positivt om vejret, åbne for ventilation, sørge for at drikke rigeligt (af letfordøjelige væsker) og ikke presse sig selv alt for meget. Så bliver varmen en 'ven' og nemmere at holde ud.

Tilbage på græsmarken, skulle vi igang med de næste øvelser. Der var bremse øvelser med både baghjul, forhjul og begge. Det er vigtigt at kende forskellen på hvad der sker med motorcyklen når man bruger de to bremser. Motorcyklens reaktion er nemlig langt fra ens. Når man bruger bremserne på løst grundlag, sker der væsentlig mindre end når man aktiverer bremserne på asfalt, eller andet fast underlag. Og resultatet af forkert dosering ser man straks. Der er omgående afregning.

Inden det var tid til frokost, skulle vi også prøve at køre ligeud på et bræt, der 'svævede' på nogle bildæk. Altså køre ligeud på en 'gyngende' grund. Én ting er at køre ligeud på et bræt. Noget ganske andet er at køre på et bræt, der bevæger sig under ekvipagens vægt. At brættet ligger på bildæk, trigger sanserne. Sagt lidt anderledes, giver det meget "at tænke på" når man skal køre denne øvelse.
   Heldigt (?) at Stefan er en go lærer. Han 'tegnede og fortalte' hvordan man gør, og snart kunne vi alle køre på brættet, uden at køre ved siden af. Skulle man miste koncentrationen eller ballancen undervejs, kørte vi bare ned af brættet og ud over dækkene. Det skete der ikke noget ved. Og husk, det er altid sjovt at leget med sin motorcykel.

Endelig blev det tid til frokost. Sulten havde ramt os alle. Desuden var vi alle såvel varme, tørstige og svedige. At køre off road kræver meget mere energi og opbydelse af flere kræfter end at køre på fast underlag.

Stefan samlede igen den lille gruppe ved det lille skur. I løbet af ingen tid, ja næsten inden vi havde parkeret motorcyklerne, havde vi smidt de varme jakker og fundet flasker med væsker. Der skulle luft til kroppen, og væske i halsen. Der skulle meget til.

Stefan lukkede op for godteposen. Ud kom de lækreste sandwich, som vi kastede os over med stor fornøjelse. Snart sad vi bænket omkring bordet, og nød skovens stille ro, madens gode smag og drikkenes livgivende indvirkning på kroppen. Tværs over bordet blev der snakket om motorcykler, oplevelser på ture, fælles bekendte og alle andre emner, som hører under betegnelsen: "at sparke dæk".

Godt mætte af de store velsmagende sandwich, blev vi klar til endnu en omgang læring i off road kørsel. Vi havde selvfølgelig alle bemærket de lange træstammer der lå smidt flere steder på græsmarken. Der var ikke blevet snakket om dem, men jeg havde en stærk fornemmelse af at de sikkert skulle bruges til at 'køre hen over'. Og ganske rigtigt. Første øvelse efter frokosten var "kørsel over væltet træstamme".

Igen, hvis man behersker teknikken, d.v.s. forstår at få motorcyklen til at dykke umiddelbart foran stammen, give gas i samme nu forhjulet er i topposition, og så ellers følge motorcyklens bevægelse, når den 'hopper' over stammen, så er det let som alt andet man bare kan!

Men det kræver gentagne øvelser at få teknikken til at spille. Vi havde hele eftermiddagen (?) så der var jo go tid. Og de fleste af os, fik da også lært at kombinere trykket mod forgaflen og give gas når forhjulet var i top, men det var en opgave, som kræver lidt mere tid end så mange andre. Ihvertfald for mig!

Jo, jeg kom over, men pænt var det ikke. Og det blev det heller ikke den dag. I mit stille indre, kæmpede jeg alt jeg kunne, men jeg var en smule besværet af et mindre uheld jeg havde kort inden kurset. Mit venstre ben var ikke så 'adræt' som ønsket, så det med at få motorcyklen til at dykke, det kneb lidt. Tænkt hvis jeg havde valgt at køre på min GS'er den dag? Så havde jeg da helt været på Herrens Mark.

Ballance er mange ting. Hvordan man opnår at ballancere sin motorcykel, er der mange forslag til. I sving, for eksempel, viste Stefan at man kan gøre brug af det ben der 'vender indad' i svinget. D.v.s. skal du til venstre, kan du med fordel flytte din venstre fod fra fodhvileren og strække benet frem i kørselsregningen. Ved at rette benet fremad, får du dels lidt mere vægt på forhjulet, dels får du en bevægelig 'vægt' du kan bruge til hjælpe med at komme rundt i svinget.

Noget af det jeg synes er rigtig spændende når turen køres udenfor asfalten, er at køre i kuperet terræn. At køre op og ned ad bakker og skrænter er en stor fornøjelse for mig. Men igen, der er teknikker der gør det nemmere, og der er ting man skal lade være med at gøre.

MCsafari.dk's off road kurser køres i en skov, hvor der dels er en hulens masse træer, som det gør ondt at ramme, men også et herligt område med skønne bakker, hvor vi kunne øve op- og nedkørsler. Endnu en gang med god instruktion af teknikkerne, inden vi blev sluppet løs.

Skoven hvor vi kørte, er ejet af en trial-entusiast. I skoven opføres hver weekend en bane for trialkører, og flere af disse kører, morer sig med at fare rundt på skønne gamle især englændermaskiner. Den lørdag vi legede i skoven, var der 10-14 trialkører, der udfordrede hinanden på en anlagt bane, eller på cross banen, som ligger lige ved siden af det lille frokosthus.
   På billedet nedenuder ses Stefan i færd med at demonstrere hvad man gør, hvis man ufrivilligt (eller frivilligt for den sags skyld) standser på en bakke. Også i sådanne tilfælde er der en teknik til hvordan man redder situationen. Lige foran Stefan kom en af trial ekvipagerne, og han demonstrerede flot, hvordan man kører på kryds og tværs af sådan en stejl bakke.

Derefter var det vores tur til at køre op ad bakken. Standse, og klare opgaven med at komme sikkert ned til bakkens fod. Kort fortalt er det noget med at standse motoren, vælge første gear og bruge gear/kobling som bremse.

Nu springer jeg lidt til noget andet. De trial kører der, så vidt jeg forstod, kommer på banen op til et par gange om ugen, er ikke helt unge. Den ældste var over 70, men der var kæmpe meget 'legebarn' i ham alligevel. Og legebørnene kom frem, da et par af trial kørerne pludselig diskuterede hvem der var hurtigst på crossbanen. For at få det afgjort, måtte de jo ud og køre nogle omgange.
   Cyklerne blev startet. Hjelmen spændt, og så gik det ellers forrygende stærkt rundt på banen. Ingen af de to kører ville give sig. Der blev kørt stærkt. Meget stærkt. Sand, sten og vand sprøjtede op fra dækkene, medens motorerne brummede taktfast. Fantastisk lyd der er i de gamle maskiner. Og sikke en energi de herrer lagde for dagen. Nøj en opvisning!

Herren med orange trøje er ejer af skoven, Niels Ole Hald.

Tilbage til off road kurset var der fri leg. D.v.s. Stefan kørte forrest på en rute rundt i skoven, hvor vi mødte alle de 'forhindringer' som vi tidligere på dagen havde øvet os på. Nu kunne vi øve' videre hvor 'forhindringerne' kom som et indslag på en tur. Det var en kanon go rute med spor, enkeltspor, sektioner uden spor, hvor man selv skulle 'finde' sin rute og overalt var der små og større udfordringer, som alle kunne overkommes / løses ved hjlælp af de teknikker vi havde gennemgået.

Selvfølgelig gemmer alle de høje grønne gevækster, uanset om det er små træer, buske eller ukrudt og græs på overraskelser. Én af overraskelserne denne dag var en hegnstråd. Hvis man ikke opdager tråden hurtigt, kan den sno og vikle sig godt og meget rundt om eger, tandhjul og kæde. Det måtte en kursist erfare kort inden kurset var overstået. Undervejs på en singel track, gennem noget højt ukrudt og buske, missede han et øjeblik sporet, kørte ud i budskadset, og vupti, fangede baghjulet en tråd, som ikke gjorde anden skade, end at det tog 3 mand lang tid inden den var viklet ud af baghjulet igen.

Samtidig med man beslutter sig for at køre udenfor asfalten, stiger risikoen, muligheden, sandsynligheden for, at man 'vælter'. Alle der kører off road har været 'ude og botanisere'. Heldigvis er det oftest kun motorcyklen der får lidt skrammer, patina. Men selvfølgelig kan man også være uheldig at der opstår personskade. På dette kursus skete ingen personskader. Heller ikke da en ekvipage valgte at bruge et træ som stopklods.

Nu har jeg gennemfør anden klasse på off road skolen hos Stefan, og jeg har lært mere om hvordan jeg klarer forhindringer og bevæger mig rundt udenfor de faste underlag. Jeg er sikker på jeg får stor glæde og fornøjelse af de teknikker Stefan viste mig på kurset, og jeg kan varmt anbefale Stefan som 'læremester' og hans kurser som introduktion i off road kørsel. Med stor indsigt, og mange års erfaringer på området, gejder han dig sikkert gennem de øvelser, som kurset indeholder. Med gode pointer, masser af eksempler og gode pædagogiske evner, med vid, humor og sund fornuft, formår Stefan at formidle materialet og teknikkerne.
   Kæmpe tak for et kanon godt kursus!