To år på motorcykelrejse

Henriette Thiim, en tidligere Varde-Esbjerg pige, gjorde stop i Kvong
medens hendes Honda var parkeret i Kenya.

En tidlig morgen sidst i september blev jeg ringet op af Esther Jensen, tidligere Borbjerg Møllekro. Esther havde hørt Henriette Thiim, en dansk kvinde der p.t. er på vej rundt i verden på sin Honda CRF250, var i Danmark. Esther mente der var en mulighed for at Henriette ville sige ja til en invitation til at komme til Kvong for at fortælle om den eventyrlige rejse hun er i fuld gang med at gennemføre. Jeg var straks med på idéen, og sidst på eftermiddagen kontaktede Esther mig igen. Hun havde fået en aftale i stand med Henriette, og nu skulle vi så igang med at arrangere et foredrag i Kvong Gl. Skole.

I løbet af et par beskeder, sendt over messenger, havde jeg en aftale med Henriette. Hun ville gerne komme til Kvong den 21. oktober. Med andre ord, jeg havde 3 uger til at få alt på plads. Heldigvis er tre uger l a n g  t i d. Uden at gå i detaljer, er der en række praktiske ting der skal være iorden. Det første er lokalet. Jo den tidligere gymnastiksal i Kvong Gl. Skole var ledig. Ligeså med stole, så var de vigtigste ting på plads.

Opgaven herefter er at give den tidligere gymnastiksal et strejf af motorcykel. Det gør jeg ved at kontakte nogle motorcykelforhandlere og butikker med relation til det at køre motorcykel. I denne omgang spurgte jeg:
   MCsafari.dk som dels arrangerer kurser i off road kørsel, og sender mange danskere på motorcykelture /-safari i bl.a. Afrika. Stefan var straks med på idéen.
   Moto Lounge, en skøn butik med adresse i
Ferritslev på Fyn, der udelukkende sælger motorcykeltøj, gadgets og udstyr til kvinder der kører motorcykel, var også med. Raimonda, indehaver, skulle ikke overtales. Hun spurgte hurtigt: Hvornår er det?
   Xpedit, BMW forhandler Ølgod, Ålborg og Farum var også klar. "Kan du bruge de samme effekter som sidst? - ja, det var netop hvad jeg havde håber på.
   Skjern MC stillede også op sidst jeg arrangerede et foredrag, og Morten ville rigtig gerne med igen.
   Carstens MC, Varde, Yamaha forhandler, var også med. De havde nogle banner og et kæmpe 'flag' med Yamaha-logo.
   Kort sagt, meget hurtigt havde jeg tilsagn fra en bred flok, som gerne stillede materiale til rådighed, så jeg kunne få gymsalen til at 'lugte' lidt af motorcykel, og ose af hygge.

Store banner og flag, kæmpe standere, motorcykeldress og udstyr forvandler, sammen med en længere lyskæde, den tidligere gymnastiksal til en hule, der for en aften ligner et motorcykelklub lokale. Duften af friskbagt kage med en strejf af kaffe, giver fornemmelse af dagligstue, som de fleste forstår som dansk hygge. Scenen var sat, publikum ku bare komme! Og det gjorde de!

Stefan fra MCsafari.dk stillede op med en skærm, hvor video fra flere af de ture han udbyder, flød over skærmen og gav lyst og udlængsel. Dorte T., butikschef hos Xpedit kom personligt med en større udstilling af BMW tøj og -udstyr. Og gaver til et lotteri, som jeg vender tilbage til.

Efter de i Sydvestjylland så berømte 10 minutter, gik vi igang. Salen var fyldt. Der var kun et par stole der manglede ét par baller til at trykke polstret i bund. Men stemningen manglede intet. Folk smilede. Snakkede og havde - sådan følte jeg et øjeblik - ikke tid til at høre på Henriette. Men det passede ikke. Aldrig så snart havde jeg klappet i hænderne, for at få ro, førend alle smækkede læberne sammen og vendte lyttelapperne frem mod mig. Roen sænkede sig, og jeg bød Henriette velkommen.

Smilende, varmt og hjerteligt, tog Henriette derefter mikrofonen. Præsenterede kort sig selv og hendes situation som "rejsende på motorcykel på andet år".

Under kyndig ledelse af Henriette, blev gæsterne ført gennem sand, mudder, autentiske afrikanske landsbyer, høje bjerge, øder med venner hun ikke anede hun havde og meget andet fra den 70.000 km lange tur. Kort sagt, aftenens 'armchair traveling' var igang.
   Guidet og ledt ad spor som den meget berejste fr. Thiim har kørt, førte hun publikum levende og med velvalgte ord og vendinger fra det ene spændende sted til det næste. Gæsterne fik indtryk af den første længere tur Henriette sammen med en tidligere kæreste Lars, havde gjort fra det nordligste amerikanske fastland til det sydligeste punkt i Sydamerika. Iøvrigt den rejse, hvor Henriette blev vaccineret med rejselyst. Derefter viste hun billeder og fortalte lidt om rejsen gennem Europa frem til Marokko, hvor hun p.g.a. corona, strandede i et halvt år.
   De mange indtryk blev krydret med gode råd om alt der vedrører en længere rejse. Således fik vi fortalt og vist billeder af hendes oppakning. Hun kom med hint og fif til og om hvordan man 'kommer' levende igennem steder og lande, hvor fordomme meget hurtigt kan få overtaget, hvis man altså lader disse stå forrest i tanke og sind.

Efter Henriette med glød i øjnene og smil om læberne havde fremmanet billeder af høje bjerge, golde ørkner, rivende floder og fremmede mennesker i hovederne på gæsterne i en halvanden times tid, tændte jeg igen lyset i salen, og tog ordet for at fortælle, at nu var der pause.
   I pausen havde jeg arrangeret mulighed for at købe kaffe og kage, eller man kunne nøjes med at slukke tørsten i en øl eller vand, samtidig med man kunne købe et eller flere lodder i det amerikanske lotteri, som jeg havde samlet gevinster til, hos de mange udstillere. Til at stå for salget af disse herligheder, var Helle og Gitte, to skønne lokale kvinder, mødt op med smil og hurtige bemærkninger. Stor tak til jer to for den indsats I leverede denne aften.

Gaverne til lotteriet var leveret af: Skjern MC, Carstens MC, Xpedit, Min Købmand Lunde, Moto Lounge og Esther Jensen.

Selv om jeg er ny i dette med at arrangere foredrag, og til trods for jeg ikke tidligere har stået med opgaven, at lave et amerikansk lotteri, så gik det faktisk fint. Selvfølgelig havde jeg indhentet gode råd og vejledning i hvordan sådan noget foregår. Men da jeg ikke havde helt styr på alle detaljer, gjorde jeg det på min måde!

Henriette blev udnævnt til Lykkens Gudinde. Hun skulle sige et tal mellem 1 og 99. Når hun havde nævnt et tal, fik jeg én fra publikum til at sige farven. Der var to farver at vælge mellem, og det gik fint. Ingen snyd, eller, måske lidt. Da Henriette hev tallet '17' op af posen, spurgte jeg Bente, på forreste række, hvilken farve der hørte til tallet. Heldigt for Bente havde hun selv tallet, og bestemte lynhurtigt det var hendes lod der vandt! Hele salen brød ud i smilende jubel.

Esther Jensen, tidligere ejer af Borbjerg Møllekro, som er kendt blandt stor kreds af motorcyklister, har skrevet to bøger om sit liv på og med motorcykler. Esther havde doneret to bøger til lotteriet, og blev spurgt om hun ville signere bøgerne.

Efter alle de flotte gaver var delt ud, kaffen drukket, og kagen spist, var det igen tid at høre detaljer fra den rejse Henriette var i gang med. Jeg slukkede lyset og hurtigt var salen igen trykkebundet af Henriettes tale. Omkr. kl. 22 nåede Henriette frem til Kenya, og sluttede af med at fortælle at hendes Honda CRF250 står i en garage dernede og venter med fyldt tank, telt og andet gear, og bare venter på hun i begyndelsen af november, dukker op for at fortsætte turen mod Danmark.
   Planen er at køre mod Egypten langs den afrikanske østkyst. Når hun forlader det afrikanske kontinent, vil hun fortsætte igennem mellemøsten. Henriette regner med resten af turen tilbage til Danmark måske tager et års tid. Hun har ikke travlt med at komme hjem. Undervejs på turen har hun opsagt sit arbejde. Da valget stod mellem at komme hjem fordi orloven var slut, eller sige jobbet op, valgte hun at sige jobbet op, fordi det at rejse uden fast tidsplan, er det hun foretrækker.

De få uger Henriette har været i Danmark har ført hende rundt i hele landet. Fra Års i Nordjylland til Vordingborg i Sydsjælland har hun fortalt og vist billeder og videoer. Kort sagt, selv når Henriette har 'ferie' fra sin 'ferie' er hun på farten.

Kæmpe TAK til Henriette Thiim, aka "For the love of wheels" for at tage turen til Kvong. Du gjorde det fantastisk godt, og du har vundet mange hjerter her i området for dit projekt. Vil du se og høre mere om Henriettes liv som eventyrrejsende på motorcykel, følg linket "For the love of wheels" hvor du via hendes oploads på youtube kan følge med - eller kigge tilbage - i det spændende liv der udfolder sig omkring hende, når hun drøner rundt på den lille sorte Honda.
   Efter Henriette havde fået publikum med på hendes 'varemærkefoto', jubel med hænderne over hovedet, sagde vi alle stort TAK, pænt farvel og ønskede hende en fortsat go og sikker rejse.

Fra mig som arrangør vil jeg sige en kæmpe tak til de forhandlere og butikker som velvilligt stiller op med materiale til udsmykning af lokalet og med gaver til gæsterne.
   Jeg vil sige kæmpe tak til de mange frivillige som hjælper med alt lige fra at sætte stole og udsmykning frem/op, låner mig udstyr til video visning, sælger kaffe og andet, hjælper med oprydning og alle de andre større og mindre opgaver der skal løses for at sådan et arrangement skal blive til virkelighed. Jeg er jer meget taknemmelige, og håber I vil hjælpe også i fremtiden.
   Og en sidste ting: Jeg fik en aftale med hende om at vende tilbage til Kvong for at fortælle om sidste del af hendes tur, når engang hun er tilbage i Dannark.
Vi er rigtig mange som glæder os til at gense dig, og høre flere historier fra din tur, kære Henriette. Pas godt på dig selv og nyd din helt igennem fantastiske tur.